3-dagenverslag - Reisverslag uit Apia, Samoa van Laetitia Solisa - WaarBenJij.nu 3-dagenverslag - Reisverslag uit Apia, Samoa van Laetitia Solisa - WaarBenJij.nu

3-dagenverslag

Blijf op de hoogte en volg Laetitia

11 September 2015 | Samoa, Apia

Daar ben ik dan eindelijk weer met mijn 3-daagse blog...veel meegemaakt, dus veel om te schrijven, lang niet alles,maar wel zoveel mogelijk..enjoyyy (like I did)

8-9: Eerste dag Holiday Primary School:
Deze begint vanochtend om 8:15u...eigenlijk hihi...8:30 stond er een taxi voor de deur en werden we opgehaald...maar we waren met 6 man...hmm en eerst had de taxichauffeur gezegd: 'bisa'..gewoon letterlijk heh..haha neej niet bisa, maar wel dat t kon (#hotperdommenou)..anyways...wij proppen ons 6en in de auto, toen zei hij, hmm neej beter niet, want 'a lot of police'. Okeej..helft weer eruit (en gelukkig wonen we naast een taxibedrijf), dus met 2 taxi's naar de Vaimoso Primary School.
Eenmaal aangekomen kregen we van Lindsay een bloem (om achter onze oren), errug leuk. Deze plukt hij gewoon langs de weg haha...
Anyways, we komen de klas binnen en Ida en Kristina (uit Noorwegen) zijn al bezig om de kinderen op te vangen.

Een klas VOL met Samoaanse kids...40 ofzo...echt heel bijzonder, want dit keer voelde het echt als op Aboru (Maluku)..daar ben ik ook een keer een klas tijdens een les binnengelopen en alle ogen waren op je gericht. Allemaal locals...dus vooral Samoaans en hun wordt engels geleerd.

De dag werd geopend met een gebed en een opwekkingslied...als er iets is wat mooi is, is t zingende kinderen die uit volle borst een mooi lied zingen en dan God vragen om begeleiding, afsluitend met het Onze Vader.

We hebben gesport (cricket) en boeken gelezen. Verder posters gemaakt om de teams aan te moedigen tijdens de Common Wealth Games. Op een gegeven moment was ik ook aan t tekenen en kwamen er een aantal kids om me heen zitten, om te kijken wat ik aan t doen was. Ik vroeg ze hoe het tellen gaat in Samoaans en ze schreven t zelfs voor me op...nou voor diegenen die in t maleis kunnen tellen: Tasi, Lua, Tolu, Fa, Lima, Ono, Fitu, Valu, Iva, Sefuluh...ik bedoel maar. Satu, Dua, Tiga, Empat, Lima, Enam, Tudju, Delapan, Sembilan, Sepuluh...

Het is net als ons jaarlijks Zomerkamp..geweldig!!
Ik heb onder andere geleerd om in t Samoaans te tellen, en heb de kids ook geleerd hoe we in het maleis&nederlands tellen...helemaal leuk.

In de avond zijn we in het centrum gaan eten met een aantal vrijwilligers. Gesjellie natuurlijk en mn eerste mojito gedronken...lekkaaaa...en aansluitend FireKniveDance-Contest gecheckt op het Teluia Festival...pfff echt te gek met een jury alles. Je ziet t voorbij komen op social media en daar zat ik dan in het centrum van Apia op het jaarlijks festival...gewoon op t gras voor t podium...so blessed.

9-9: Commonwealth Games Samoa.
Vandaag zijn we met de kids naar the Commonwealth Games geweest. Gewoon proppen in een schoolbus..supergesjellig (djuga panas haha) maar top om te ervaren dat t heel relaxed kan gaan op deze manier. Nog wel veilig hoor.
Voordat we vertrokken weer met een gebed en opwekkingslied begonnen. Zo geweldig elke keer, want ik vind dit zo bij mij passen. Ik bid ook elke x als ik wegga/terugkom, dus het gevoel is daar.

Veilig aangekomen allemaal en de kids moesten zich in rijen opstellen. Dit werkte prima. Voordat we naar binnen gingen hebben we nog 1x een generale repetitie gehouden voor hun cheer...echt kippevel..het enthousiasme&het geklap&zingen&schreeuwen...good vibes..echt te gek!

Daarna naar binnen..we waren denk ik rond 9:30u daar...brandende zon...Apia Park..ja daar waar Te Vaka een Liveconcert heeft opgenomen...echt bizar..
Wel heel gaaf om the Commonwealth Games mee te maken...Olympische spelen in het (heel) klein.
Het mooie was dat Samoa, ondanks dat ze bijna overal als laatste eindigden, toch nog met de estafette, een bronzen medaille binnen wisten te halen..echt samangat!
Tuurlijk was t publiek en met name onze kids door het dolle, wij zelf ook haha! Support Samoa!

Wat ook bijzonder was, elke keer bij een medaille-uitreiking, ging dit natuurlijk ceremonieel. Een man met traditionele kleding die op een schelp blaast..pfff nice hoor.

In de tussentijd heb ik heel wat fotos&filmpjes gemaakt. Dat er op een gegeven moment een vreemde man naar me toe komt. Can I ask you a question?
Ofcourse.... in het engels: ik zag dat je filmpjes aan t maken was. Mogen wij t filmpje waar onze atleet (van Tonga) viel...uhm ok. Beter via bluetooth werd er gezegd. Nou op een gegeven moment zei die man van de andere telefoon (neem mn tel maar mee naar je plek, ik vertrouw je)...eerst dacht ik van uhm neej, maar daarna duurde t erg lang en ben ik naar mn plek gelopen. Hij kwam af en toe nr me toe en toen was t filmpje 10% verder met verzenden...eindstand moest hij weg...hm dan maar via wetransfer...moraal vh verhaal: vertrouwen is daar, dat iemand zn tel gewoon meegeeft voor een filmpje....

Rond 13u waren the games voor deze dag klaar..en gelukkig maar, want het werd steeds warmer.
Eenmaal terug op locatie, zijn wij nog naar kantoor gegaan om voorbereidingen te treffen voor de volgende dag.

Na de Commonwealth Games hadden we een afscheidsfeestje van een van de vrijwilligercoordinatoren Lindsay.
Het was heeeel gezellig met een UMU (koken op een zelfgemaakte bbq van steen, we gaan dit binnenkort ook doen met de organisatie) heerlijk!!
Drankjes, hapjes, dansjes..echt heel gezellig. Ineens realiseer ik me hoeveel europeanen er zijn...errug leuk, we gaan in ieder geval in de toekomst een jaarlijkse reünie houden

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Samoa, Apia

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 September 2015

2 weeks later

12 September 2015

Laatste dag voor t weekend

11 September 2015

3-dagenverslag

08 September 2015

Eerste Dag met Projects Abroad

06 September 2015

Eerste ochtend in Samoa
Laetitia

Klein, maar krachtig ;) aka Smurfin

Actief sinds 03 Sept. 2015
Verslag gelezen: 909
Totaal aantal bezoekers 5394

Voorgaande reizen:

03 September 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: